loading...
ستاره ها
خانم خانی بازدید : 21 دوشنبه 16 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

بعد از آن‌که اتصال هارد را قطع کرده‌اید، صداها ادامه دارند؟

  در این مواقع ، احتمالاً با مشکل پیچیده‌تری روبه‌رو شدید. البته حداقل خیالتون از بابت خرابی هارد راحت می‌‌شود و می‌دونید که حداقل اطلاعات درون هارد آسیبی نمی‌بینند. برای تشخیص این که صدا از کدام قطعه می‌آید، می‌تونید از یک روش خیلی ساده و قدیمیاستفاده کنید! با استفاده از یک برگ کاغذ یک لوله درست کنید، یک سر آن را نزدیک گوشتان بگیرید و سر دیگر را به تک تک قطعه‌های درون کیس نزدیک کنید تا بفهمید که صدا از کدام قطعه می‌آید!بعد برای تعمیر یا تعویض اون قطعه اقدام کنید.

یکی از فن های کیس صدا تولید می  کنه؟

   اگر هرکدوم از فن های کیس صدای غیر عادی تولید کنند باید سریع خرابی یا سالم بودن اون فن را بررسی کنید. برای این کار  با استفاده از برنامه Speed fanمی‌تونید ببینید که سرعت فن خنک کننده متصل به مادربورد چقدره؛ خیلی کمه  یا خیلی زیاد؟این برنامه علا‌وه بر زیر نظر گرفتن سرعت فن (که در بیشتر سیستم‌ها بازه‌ای بین ۱۰۰۰rpm  تا ۴۰۰۰ rpm را شامل می‌شود) می‌تواند اطلا‌عات موجود در هارد را نیز آنالیز کند تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

   توجه داشته باشید که چنانچه هرکدوم از فن های CPU   یا کارت گرافیک و حتی فن کیس سرعت چرخش مناسبی نداشته باشند و به درستی قطعات مورد نظر را خنک نکنند، امکان سوختن آن‌ها به شدت افزایش می‌یابد. البته می دونید که خرید یک فن سالم جدید، خیلی ارزون تر از خرید یک CPU جدید است...!

 

از کیس خودتون صدای بوق ممتد یا منقطع  می شنوید؟

شنیدن یک تک بوق کوتاه قبل از بوت شدن سیستم یعنی این که همه چیز خوبه و مشکلی در قطعات سیستم وجود ندارد، اما شنیدن هر صدایی غیر از یک تک بوق کوتاه، یعنی بوق‌های ممتد و منقطع، یعنی یک ایراد اساسی در سیستم وجود داره!!!

با توجه به استانداردهای متفاوتی که کارخانه‌های ساخت BIOS از آن‌ها استفاده می‌کنند، نمی‌توان دستورالعمل خاصی در مورد این‌که هر علامت به چه معنا است، گفت . هرکدام ازBIOSها منظور خاصی از به صدا درآوردن بوق‌های متفاوت دارند که با هم یکسان نیستند.
مثلا در سیستم‌هایDell Dimension XPS Dxxx، به صدا درآمدن یک تک بوق و بعد دو بوق پشت سرهم به معنای عدم وجود کارت گرافیک یا درست کارنکردن آن است. مثلاً ممکن است کارت درست جانخورده باشد.

    با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت اینترنتی کارخانه سازنده BIOS، می‌توانید درمورد الگوی چگونگی بوق زدن آن اطلاعات خوبی تهیه کنید. اگر نتونستید از این منابع اطلاعات خوبی به دست بیاورید، می‌تونید به اینترنت مراجعه کنید تا با انواع مدل‌ها و الگوهای بوق زدنBIOS در مدل‌های مختلف آشنا شوید.

   علاوه بر تمام این‌ها، در مادربوردهای جدید، چراغ‌هایی در پشت آن‌ها قرار گرفته است که با نوع خاموش و روشن شدنشان پیام‌های متفاوتی به کاربر ارائه می‌کنند. مثلا، نور زرد اغلب خبر از وجود یک مشکل دارد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر، حتماً به سایت کارخانه سازنده مادربورد مراجعه کنید.
شاید وجود یک مشکل سخت‌افزاری در فرآیند بوت‌شدن سیستم، مشکلی ایجاد کرده باشد: اگر به تازگی قطعه جدیدی مثل ماجول حافظه، به کیس اضافه کردید، ممکنه آن را به درستی در اسلات خود جا نزده باشید. ممکن است برخورد دست با قطعه‌‌ای دیگر یا سایر کارت‌ها و سیم سبب قطع شدن اتصالات شده باشد. حتی ممکن است قطعه جدید خراب باشد یا با سیستم شما سازگاری نداشته باشد...

   تعمیر یا تعویض؟

با خاموش کردن کامپیوتر و آزاد کردن تمام اتصالات پشت کیس کار را شروع می‌کنیم. کیس را روی زمین بخوابانید و بعد درِ آن را باز کنید. اتصالات تمام کابل‌ها را بررسی کنید تا درست برقرار باشند. همچنین از جاخوردن درست کارت‌ها و ماجول‌های حافظه در اسلات‌های خود مطمئن شوید. اگر هرکدام از آن‌ها را فشار می‌دهید، ولی از جای خود حرکت نمی‌کند با این حال به نظر می‌رسد درست در جای خود قرار نگرفته است، بهتر است کارت یاDIMM  را کاملاً از جای خود خارج کنید و مجدداً آن را سرجای خود قرار بدید.بعد از آن در کیس را ببندید و کابل‌های پشت آن را وصل کنید و آن را روشن کنید.

    اگرRAMهای خوبی نداشته باشید، حتی درصورت جا خوردن درست آن‌ها در اسلات مربوطه باز هم ممکنه آن‌‌ها برای سیستم دردسر درست کنند. می‌تونید با استفاده از برنامه رایگانMemtest۸۶ با ساخت یک سی‌دی قابل بوت به آزمایش و بررسی دلیل خرابی آن‌ها بپردازید. این برنامه می‌تواند با اجرای آزمایش‌هایی در جزئیات امر، حتی بعضی از مشکلاتی را کهBIOS در هنگام بررسی حافظه از آن‌‌ها می‌گذرد تشخیص بده!

   درموارد نادری هم ممکن است قطعات با قطعه جدید سازگاری نداشته باشند و نتونند خود را با هم تطبیق دهند و در بوت‌شدن درست سیستم خلل ایجاد می‌کنند. البته این اتفاق بیشتر در مورد پی‌سی‌های قدیمی رخ می‌ده که در هنگام هر ارتقا و بروزرسانی، ایجاد چنین مشکلاتی در آن‌ها ممکنه. برای بررسی این‌گونه اتفاقات، می‌تونید قطعه ی جدید را از جای خود خارج کنید و قطعه قدیمی را سرجای خود بگذارید. اگر پی‌سی به درستی و بدون مشکل بوت شد، حتماً با قطعه جدید مشکل دارید. می‌توانید برای دریافت قطعه جایگزین یا قطعات الحاقی، با فروشنده قطعه تماس بگیرید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 9
  • بازدید سال : 23
  • بازدید کلی : 527